Ralph Dekoninck


Director of GEMCA

Faculty of Arts (FIAL)
Institut of Civilizations, Arts and Letters (INCAL)
Professor, Art History

Member of the Belgian Royal Academy – Section of Fine Arts – Art History, Theory and Critics

Research fields
  • Theories and practices of the image in the Society of Jesus
  • Relationships between art and theory
  • Relationships between art and literature (emblematics, book illustration, ekphrasis…)
  • Iconology of the idolatry (16th-18th centuries)
  • Early-modern Antwerp visual arts

Educational and administrative responsibilities

  • Chair of the Department of Art History, Archaeology and Musicology (UCL) (2014-)
  • Vice-chair of the board of directors of Academia Belgica (2015-)

Scientific responsibilities

  • Chair of the research group "Historiographie et épistémologie de l'histoire de l'art" of the National Funds for Scientific Research
  • Member of the Research Foundation Flanders (FWO) expert panel "History, History of Arts and Archaeology"
  • Member of the scientific board of the "Lieven Gevaert Research Centre for Photography", Katholieke Universiteit Leuven
  • Member of the advisory board of the "Iconology Research Group", Katholieke Universiteit Leuven
  • Coordinator of the scientific project "The culture of the baroque spectacle between Italy and the Southern Netherlands" founded by the Belgian Scientific Policy
  • Member of the committee for the funding of publications of the University Foundation
  • Member of the committee for the funding of publications of the National Funds for Scientific Research
  • Member of the scientific committee of the Graduate College "History, Art and Archaeology" of the National Funds for Scientific Research
  • Foreign correspondent for the peer-reviewed journal Revue de l'histoire des religions (Collège de France/CNRS)
  • Member of the editorial board of the peer-reviewed journal Revue d'histoire ecclésiastique
  • Member of the editorial board of the series Art and Religion published by Peeters
  • Member of the editorial board of the peer-reviewed journal Rheinsprung 11. Zeitschrift für Bildkritik (Basel, EIKONES)
  • Member of the editorial board of the peer-reviewed journal Littératures classiques
  • Member of the editorial board of the peer-reviewed journal Iconographica: rivista di iconografia medievale e moderna
  • Peer-reviewer for Revue d'histoire ecclésiastique ; Revue de l'Histoire des religions ; Journal of the International Association of Research Institutes in the History of Art

Educational activities

LARKE1234
LARKE1237
LARKE1431
LARKE1453
LARKE1602
LFLTR2292
LHART2220
LHART2230
LHART2250
LHART2300
LHART2410
LHART2682
LTHEO1362
Introduction à la pratique scientifique en histoire de l'art
Interprétation de l'image - Introduction aux méthodes iconologiques
Historiographie et épistémologie de l'archéologie et de l'histoire de l'art
Arts et civilisations : arts du moyen-âge
Séminaire de fondements : histoire de l'art
Art et littérature
Théorie de l'art
Histoire des arts décoratifs
Iconologie et histoire de l'art
Questions spéciales d'histoire de la peinture du 15e au 18e siècles
Questions spéciales d'iconologie
Séminaire d'histoire de l'art : moyen-âge et temps modernes
Art et religion

Research supervision

MA dissertation in
Historiographie
Théories de l’art
Anthropologie de l’image
Iconologie
Histoire de la gravure
Rapports entre art et religion
Rapports entre art et littérature
Arts visuels dans les anciens Pays-Bas de la première modernité

Theses in progress
Annelyse Lemmens, research fellow FNRS, « Le livre mis en scène. Statuts, fonctions et usages du frontispice dans les anciens Pays-Bas entre 1585 et 1650 » (inscription 2010).

Muriel Damien, assistant lecturer FIAL, « Bases et supports dans la sculpture occidentale des temps modernes. Analyse esthétique, typologique et iconologique » (inscription 2010).

Gwendoline de Mûelenaere, research fellow FNRS, « Les thèses illustrées dans les Pays-Bas méridionaux aux XVIIe et XVIIIe siècles. Étude iconologique des rapports entre arts, sciences et pouvoirs » (inscription 2012).

Lise Constant, research fellow FNRS, « Le pouvoir des images mariales. Étude matérielle, formelle et contextuelle des statues miraculeuses de la Vierge dans les Pays-Bas méridionaux et la Principauté de Liège au XVIIe siècle ».

Roxanne Loos
, research fellow FNRS,
« L’inscription de la peinture dans l’architecture durant la Haute Renaissance romaine (1480-1530). Etude des dispositifs d’encadrement mettant en scène la représentation et les rapports entre médiums artistiques ».

Vincenzo Paudice,
« Etude de la réception  de l’art flamand dans la théorie de l’art italienne au XVIIe siècle ».


Most representative publications

Ad Imaginem. Statuts, fonctions et usages de l’image dans la littérature spirituelle jésuite du XVIIe siècle, Genève, Droz, « Travaux du Grand Siècle » 2005.

Emblemata sacra. Rhétorique et herméneutique du discours sacré en images. The Rhetoric and Hermeneutics of Illustrated Sacred Discourse, éds R. Dekoninck et A. Guiderdoni-Bruslé, Brepols, Turnhout, 2007.

L’idole dans l’imaginaire occidental, éds R. Dekoninck et M. Watthee-Delmotte, Paris, L’Harmattan, 2005.

Fou comme une image. Puissance et impuissance de nos idoles, Bruxelles, Labor, « Quartier Libre », 2006.

Aux limites de l’imitation. L’ut pictura poesis à l’épreuve de la matière, éds R. Dekoninck, A. Guiderdoni et N. Kremer, Amsterdam, Rodopi, « Faux Titres », 2009.

Beauté du rite. Liturgie et esthétique dans le christianisme (XVIe-XXIe siècle), numéro spécial de la Revue de l’Histoire des Religions (CNRS, Collège de France) dirigé par R. Dekoninck et Fr. Trémolières, 227 (2010) (revue classée A par l’ESF).

Ut pictura meditatio. The Meditative Image in Northern Art, 1500-1700, R. Dekoninck, A. Guiderdoni et W. Melion (éds), Turnhout, Brepols, « Proteus », 2012.

Fiction sacrée. Spiritualité et esthétique durant le premier âge moderne, R. Dekoninck, A. Guiderdoni et É. Granjon, Leuven, Peeters, « Art and Religion » 2013
.

Questions d’ornement (XVe-XVIIIe siècles), R. Dekoninck, M. Lefftz et C. Heering (éds), Turnhout, Brepols, 2014.

Machinae spirituales. Les retables baroques dans les Pays-Bas méridionaux et en Europe. Contributions à une histoire formelle du sentiment religieux au XVIIe siècle, B. d’Hainaut-Zveny et R. Dekoninck (éds), Bruxelles, IRPA-KIK (
« Scientia Artis » 10), 2014.

Les images miraculeuses de la Vierge au premier âge moderne, entre dévotion locale et culte universel, R. Dekoninck (éd.), numéro spécial de la
« Revue de l’Histoire des Religions », 232 (2015).


Download the complete CV

Contact

Presentation of the GEMCAProgramme of activities PublicationsOn-line ResourcesResearch projects Thesis News
Design by www.matthieumiller.be All rights reserved - Webmaster :  alessandro.metlica@uclouvain.be