Karel Vanhaesebrouck


Member of GEMCA

Assistant Professor, Département Art et Littérature, Faculté d'arts et sciences sociales (FaSoS), Université de Maastricht
Docent, departement TALK, Vrije Universiteit Brussels
Docent, departement RITS, Erasmushogeschool Brussel

Research fields
cultural history, theatre history, theatre studies, cultural studies, performance studies, artistic research, critical theory


Scientific responsibilities

  • Editorial Board Member of Image & Narrative (B)
  • Member of Research group "Histoire des arts et des représentations" (HAR), Université de Paris Ouest - Nanterre.
  • Member of North-American Society for Seventeenth-Century French Literature
  • Member of International Society for cultural history
  • Member of Réseau XVIIe siècle / Netwerk zeventiende eeuw

Educational activities

  • « Style and Modernity », Bachelor Arts & Culture, Maastricht University
  • « Workshop current debates in art and culture », Master Arts & Heritage, Maastricht University
  • « Seminar Art + Art history II », Master Arts & Heritage, Maastricht University
  • « Workshop Art criticism », Master Arts & Heritage, Maastricht University
  • « Cultuur 1: geschiedenis », Bachelor Drama & Audiovisuele kunsten, Rits (EhB)
  • « Theatergeschiedenis 1 », Bachelor Drama, Rits (EhB)
  • « Histoire du théâtre », ESACT, Conservatoire de Liège

Most representative publications

Christian Biet, Paul Vanden Berghe, Karel Vanhaesebrouck (red.), Oedipe contemporain? Tragédie, tragique, politique. Editions l’Entretemps, Paris, 2007, 326 pp.

Karel Vanhaesebrouck, Le mythe de l’authenticité. Lectures, représentations, interprétations de Britannicus de Jean Racine (1669-2004). Avec une préface de Christian Biet, Amsterdam / New York (NY), Rodopi, 2009, 448 pp., « Faux titre ».

Karel Vanhaesebrouck, « Pour une interprétation queer de Britannicus », in Anne Verdier, Olivier Goetz, Didier Roumorgue (red.), Art et usage du costume de scène, Editions Lampsaque, collection Essais, 2007, pp. 311-320.

Karel Vanhaesebrouck, « Le patrimoine flamingant sur la scène flamande contemporaine : reconstruction ou déconstruction identitaire? » in Tiphaine Karsenti, Martial Poirson (sous la dir.), « Mémoires de l’oubli. Aux marges du répertoire de l’Antiquité à nos jours », Études Théâtrales, 44-45, 2009, pp. 159-168.

Karel Vanhaesebrouck, « Theatre, performance studies and photography, a history of permanent contamination », in Visual Studies, special issue on photography, vol. 24, issue 2, 2009, pp.97-106.

Karel Vanhaesebrouck, « "We are not offering a helpful theory of art." Towards a possible integration of systems theory and theatre studies », in : Phrasis. Studies on language and literature, 50 (2009), nr. 1, pp. 21-41.

Christian Biet, Karel Vanhaesebrouck, « Resisting the constraint The constraint as a methodological tool for performance-oriented theatre history » in Poetics Today, vol. 31, nr. 1, pp. 1-15.

Link to the complete CV

Contact

Presentation of the GEMCAProgramme of activities PublicationsOn-line ResourcesResearch projects Thesis News
Design by www.matthieumiller.be All rights reserved - Webmaster :  alessandro.metlica@uclouvain.be